ΛΟΓΟΘΕΡΑΠΕΙΑ

Αποκατάσταση διαταραχών λόγου – ομιλίας σε παιδιά και ενήλικες, Έμμα Τερ-Γκεβορκιάν

Γλωσσική ανάπτυξη 19 Οκτωβρίου, 2011

Filed under: Γλωσσική ανάπτυξη — Λογοθεραπεία @ 12:05 πμ
Tags: , , ,

Η ανάπτυξη της επικοινωνίας και της ομιλίας είναι πολύ σημαντική για το παιδί αλλά και για την οικογένειά του. Βοηθάει το παιδί να εκφράζει τις ανάγκες, τις επιθυμίες και τα συναισθήματά του, να σκέφτεται και να μαθαίνει. Συμβάλλει στην ανάπτυξη κοινωνικών σχέσεων και στην αυτοεκτίμησή του, διευκολύνοντας την επαφή με συνομηλίκους.

Η επικοινωνία με το παιδί ξεκινάει από τη γέννηση του, με μη λεκτικούς τρόπους, όπως το χάδι, η αγκαλιά, το βλέμμα, το γέλιο και το κλάμα. Αργότερα, περνώντας από διάφορα αναπτυξιακά στάδια και χρησιμοποιώντας τη μίμηση, το παιδί αρχίζει να επικοινωνεί λεκτικά.

Η γλωσσική ανάπτυξη συντελείται παράλληλα με την σωματική και γνωστική  ανάπτυξη του παιδιού. Kάθε παιδί είναι μοναδικό και έχει το δικό του μοναδικό τρόπο ανάπτυξης. Υπάρχουν  όμως στάδια – ορόσημα στην γλωσσική του ανάπτυξη. Γνωρίζοντάς τα μπορούμε  να παρακολουθούμε την εξέλιξή του και να το βοηθάμε όπου χρειάζεται.  Παρακάτω αναφέρονται τα τυπικά στάδια εξέλιξης του λόγου σε κάθε ηλικία.

0 – 3 μηνών

  • Γελάει, κλαίει
  • Παράγει διάφορους ανάμικτους ήχους (κυρίως φωνήεντα)
  • Αντιδρά σε ήχους, στρέφει το κεφάλι προς την πηγή τους

3 – 6 μηνών

  • Κλαίει  διαφορετικά για διάφορες ανάγκες
  • Επαναλαμβάνει συχνά τον ίδιο ήχο

6 – 9 μηνών

  • Κατανοεί απλές οδηγίες
  • Λέει «μαμά» και «μπαμπά»
  • Ανταποκρίνεται στο άκουσμα του ονόματός του
  • Καταλαβαίνει ναι/όχι
  • Αντιδρά σε ήχους (γυρίζει το κεφάλι για να εντοπίσει την πηγή τους)
  • Παράγει ήχους που μοιάζουν με λέξεις
  • Αρχίζει να μιμείται ήχους από το περιβάλλον του

9 – 12 μηνών

  • Χρησιμοποιεί κινήσεις για να εκφραστεί, όπως «γεια» και «παλαμάκια»
  • Αρχίζει να χρησιμοποιεί λέξεις (2-3)

1 – 2 ετών

  • Ονομάζει οικεία αντικείμενα και πρόσωπα
  • Λέει το όνομά του
  • Σχηματίζει  προτάσεις με 2-3 λέξεις
  • Κατανοεί σύνθετες οδηγίες (π.χ. «Πάρε το παιχνίδι και βάλτο στο τραπέζι.»)
  • Χρησιμοποιεί 5-20 λέξεις (18 μηνών)
  • Χρησιμοποιεί 20-50 λέξεις (2 ετών)
  • Σχηματίζει ερωτήσεις με 2 λέξεις

2 – 3 ετών

  • Σχηματίζει προτάσεις 4-5 λέξεων
  • Κάνει ερωτήσεις χρησιμοποιώντας «τι», «που» και «γιατί»
  • Χρησιμοποιεί κάποιες προθέσεις
  • Κατανοεί απλές ερωτήσεις και οδηγίες
  • Αναγνωρίζει βασικά μέρη του σώματος
  • Καταλαβαίνει απλές ιστορίες
  • Φτιάχνει αρνητικές προτάσεις (π.χ. όχι πάω)
  • Χρησιμοποιεί έως και 300 λέξεις
  • Κουβεντιάζει μόνο του ή με τα παιχνίδια του
  • Συμμετέχει σε παιδικά τραγούδια με κίνηση

3 – 4 ετών

  • Η ομιλία του παιδιού πλησιάζει πιο πολύ σε αυτή των ενηλίκων σε ότι αφορά την γραμματική και το συντακτικό
  • Αναγνωρίζει τα βασικά χρώματα
  • Μπορεί να πει μια ιστορία και να μεταφέρει μια ιδέα
  • Έχει λεξιλόγιο περίπου 1000 λέξεων εκ των οποίων χρησιμοποιεί περίπου τις 500
  • Κατανοεί τις χωρικές έννοιες (πάνω- κάτω, μέσα – έξω..)
  • Κατανοεί τις έννοιες «μέρα» και «νύχτα»
  • Χρησιμοποιεί πιο ολοκληρωμένες προτάσεις
  • Διηγείται μέρος μιας ιστορίας

4 – 5 ετών

  • Αναγνωρίζει βασικά σχήματα
  • Ρωτάει «ποιος» και «γιατί»
  • Χρησιμοποιεί σύνθετες προτάσεις
  • Προφέρει σωστά σχεδόν όλα τα σύμφωνα (εκτός από λ/ρ/σ)
  • Μιλάει χωρίς σοβαρά συντακτικά και γραμματικά λάθη
  • Περιμένει τη σειρά του
  • Μετράει ως το 5

5 – 6 ετών

  • Προφέρει όλα τα σύμφωνα και τα συμπλέγματά τους καθαρά
  • Γνωρίζει βασικές αντίθετες έννοιες
  • Αναπαράγει μια ιστορία με τη βασική της πλοκή
  • Κατανοεί τις έννοιες «ίδιο»/»διαφορετικό»
  • Χρησιμοποιεί σύνθετες προτάσεις
  • Κάνει ερωτήσεις για να αποκομίσει πληροφορίες
  • Χρησιμοποιεί τους γραμματικούς χρόνους μέλλοντα, αόριστο και ενεστώτα
  • Μπορεί να κατανοήσει και να χρησιμοποιήσει χρονικές έννοιες, όπως «χτες», «σήμερα», «αύριο»
  • Χρησιμοποιεί γύρω στις 2200 λέξεις
  • Μπορεί να αφηγηθεί μια ιστορία δίνοντας την αρχή, τη μέση και το τέλος

7 – 11 ετών

  • Αποκτά λογική σκέψη
  • Εκφράζεται διαφορετικά στο γραπτό από τον προφορικό λόγο
  • Μπορεί να προσαρμόσει τον τρόπο που μιλάει με βάση την ηλικία, το επίπεδο, τις γνώσεις, τη σχέση του με το συνομιλητή.

Πότε πρέπει να ανησυχώ;

Εάν το παιδί σας είναι ήδη 2 ετών και δεν έχει αρχίσει να μιλάει δεν θα πρέπει να πανικοβάλλεστε! Σύμφωνα με έρευνες στη ηλικία αυτή ένα στα δέκα παιδιά εμφανίζει γλωσσική καθυστέρηση. Ωστόσο η τακτική της υπομονετικής αναμονής δε θα πρέπει να παρατείνεται υπερβολικά. Η καθυστέρηση του λόγου ή η διαταραχή στην ομαλή γλωσσική εξέλιξη μπορεί να επηρεάσει αρνητικά την ψυχολογία, τη συμπεριφορά και τις σχέσεις του παιδιού.  Η παρέμβαση πρέπει να ξεκινήσει γύρω στην ηλικία των τριών ετών. Ο λογοθεραπευτής έχει ως στόχο να βοηθήσει το παιδί να αναπτύξει την ικανότητα του λόγου και της ομιλίας σύντομα. Η έγκαιρη παρέμβαση είναι πάντα πιο αποτελεσματική!!!

 

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s